W teorii turbina powinna prawidłowo działać przez cały okres eksploatacji silnika, jednak w praktyce często jest inaczej i po przekroczeniu nawet kilkudziesięciu kilometrów na liczniku konieczna staje się jej wymiana bądź regeneracja. Należy jednak postawić sprawę jasno już na wstępie - żywotność turbosprężarki zależna jest przede wszystkim od samego użytkownika danego samochodu. Nieprawidłowa eksploatacja tej jednostki napędowej przyczynia się bowiem do jej uszkodzenia. Poniżej przedstawiamy prawidłowe zachowania w celu zapewnienia optymalnych warunków pracy silnika, a jednocześnie ochrony turbosprężarki.
Właściwy rozruch i wyłączanie silnika
Znaczenie ma tu każde uruchamianie silnika oraz każda jazda, zwłaszcza na krótkie dystanse. Pomimo tego, że współczesne oleje silnikowe są bardzo dobrej jakości, aby mogły właściwie spełniać swoją funkcję, musimy im w tym trochę pomóc. Pierwsze kilometry jazdy należy pokonywać w umiarkowanym tempie, co pozwala na rozgrzanie środka smarnego i jego swobodny przepływ w układzie. Osiągnięcie prawidłowej temperatury zagwarantuje poprawne smarowanie turbosprężarki. Tak samo sprawa ma się z wyłączaniem silnika po zakończeniu jazdy - nie powinniśmy wyłączać jednostki napędowej od razu po zatrzymaniu, aby nie przerwać dopływu oleju i nie dopuścić do jego pozostania w urządzeniu. Może to bowiem powodować brak drożności oraz uszkodzenie łożysk.
Regeneracja turbosprężarek Wrocław - http://www.turbo-serwis.com/
Systematyczna wymiana filtrów
Zarówno olej, jak i powietrze w samochodzie są doskonałym nośnikiem zanieczyszczeń, powstałych podczas eksploatacji auta. W taki sposób przedostają się do silnika oraz torują drogę oleju między innymi drobiny węgla lub niewielkie opiłki, stanowiąc poważne zagrożenie prawidłowego funkcjonowania turbosprężarki. Dlatego ważne jest, by przestrzegać terminów wymiany filtrów. Standardowo serwis olejowy powinien być wykonywany co 12 miesięcy lub po pokonaniu około 10 tysięcy kilometrów - podczas jego wymiany konieczne jest również zwrócenie uwagi na filtry i ich stan.
Szybka reakcja na wszelkie nieprawidłowości
Jeśli dojdzie do uszkodzenia turbosprężarki w naszym samochodzie, na pewno się o tym dowiemy prędzej czy później. W tym tkwi cały problem, by zareagować odpowiednio szybko gdy dzieje się coś nie tak. Regeneracja turbosprężarki jest bowiem kosztem, który nie nadszarpnie tak bardzo naszego portfela, zaś brak szybkiej reakcji i uszkodzenie przez to innych podzespołów silnika, może nas słono kosztować. Po pierwsze zaniepokoić powinien nas niecodzienny hałas dobiegający spod maski. Po drugie nieuzasadnione drgania samochodu oraz nierównomierna praca silnika. I po trzecie utrata mocy podczas zwiększania prędkości lub jazdy na wzniesieniu. Wszystkie te elementy mogą wystąpić w przypadku niewłaściwego smarowania turbosprężarki, powodując jej uszkodzenie w przypadku braku podjęcia odpowiednich kroków, takich jak natychmiastowe przerwanie jazdy i kontrola mechanika.
Eksploatacyjne mity dotyczące turbosprężarek
Mówiąc o zasadach dbania o turbosprężarkę należy również rozwiać kilka mitów. Jednym z nich jest zagrożenie dla silnika wywołane hamowaniem przy jego użyciu. Wbrew powszechnej opinii, nie szkodzi to silnikowi i turbosprężarce, choć osiągane są wysokie obroty, do komór spalania nie jest dawkowane paliwo, sprężarka nie nagrzewa się więc od spalin a pracująca z dużą wydajnością pompa olejowa pomaga w chłodzeniu. Kolejnym mitem wartym obalenia jest to, że optymalne warunki pracy turbosprężarce zapewnia jazda wyłącznie w mieście. Jest to oczywiście nieprawdą, gdyż tutaj również możliwe jest doprowadzenie do wysokich obrotów, na przykład podczas włączania się do ruchu. Po drugie dłuższa jazda na wysokich obrotach jest wręcz wskazana, by możliwe było wypalenie sadzy zagrażającej działaniu turbiny. Oczywiście musimy przy tym pamiętać o odpowiednim rozgrzaniu silnika oraz właściwym zakończeniu jego pracy.
Pamiętając o tych kilku zasadach możemy mieć pewność, że nasz samochód będzie działał bez szwanku przez długie lata a turbosprężarka spełni swoje funkcje, bez konieczności jej regeneracji czy wymiany.